Sok autós nem tudja, ezért is bírság jár: ha kiszúrják, ugrik a forgalmi

Sok autós nem tudja, ezért is bírság jár: ha kiszúrják, ugrik a forgalmi

A súlyos balesetek mellett komoly büntetést is kockáztat, akinek probléma van az autója világításával.

A hatóságok sem győzik eléggé hangsúlyozni, hogy mennyire fontos ez: évről évre kampányt szerveznek. Most kiderült, akár a műszaki vizsgán is elbukhatnak az öregebb autók, az utólag beszerelt fényszórók miatt is ugorhat a papír.

Immáron egy hete beköszöntött a tél, legalábbis az időszámítás tekintetében biztosan. Reggel még félhomályban indulunk dolgozni, vagy iskolába, délután pedig már 4 óra után elkezd sötétedni - jó pár hónapig így fog ez menni. Ez az időszak különösen veszélyes a közlekedőkre, nagyobb körültekintést igényel minden úton lévőtől - amit nem lehet elégszer hangsúlyozni. Tudjuk, minden évben ezer és egy hasonló írás születik, de sajnos még mindezek ellenére is rengeteg a baleset, sokan nem az időjárásnak, vagy a látási viszonyoknak megfelelően közlekednek.

Az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsága ebben az évben is megkezdte a Látni és látszani című kampányát, amely során többek között a járműveket, illetve a sofőröket is ingyenesen átvizsgálják - előbbieket a szervizekben, utóbbiakat pedig az optikákban. A program december 15-ig tart, itt lehet regisztrálni!

"Ebben az időszakban a járművezetők felelőssége: a járművük őszi-téli felkészítése, valamint a saját szemük épségének, a látásuk megfelelőségének biztosítása. Az olyan külső tényezők, mint a sötétség vagy a rossz időjárási viszonyok rontják a látást, a láthatóságot. Rendszeresen ellenőrizni kell az autót, ezen belül pedig azokat az alkatrészeket, amelyek arra szolgálnak, hogy lássunk, látszódjunk" - hívta fel a figyelmet Berzai Zsolt alezredes, az ORFK-OBB főtitkára. A biztonságos közlekedés érdekében a hatóságok szerint a következőket kell ellenőrizni az autón:

  • Lámpák megfelelő működése: az izzók elhasználódnak, tehát évente többször is ellenőrizni kell őket. Ha egy izzó kiég, túlfeszültséget idéz elő és emiatt a másik izzó is tönkremegy, ezért célszerű a kettőt együtt kicserélni. Mindig legyen izzókészlet az autójában!
  • Fényszórók beállítása: ha a fényszórók rosszul vannak beállítva, ha csak egyetlen fokkal is feljebb hordanak a kelleténél, a szembe jövő gépjármű vezetőit hússzor jobban vakítják! Ha a fényszórók csak egyetlen fokkal is lejjebb hordanak, a világítás hatékonysága huszad részére csökken, ami 30 méteres látáscsökkenést jelent.
  • Fényszórók tisztasága: a szennyezett fényszóró világítási teljesítményének legalább 30 százalékát elveszíti.
  • Szélvédő és ablakok: a különböző külső és belső szennyeződések szürkés réteget képeznek, ami rontja a látásminőséget. A felverődő kavicsok okozta repedések továbbá nemcsak a szabad kilátást akadályozzák, hanem egyéb veszélyforrást is jelenthetnek a gépkocsi utasai számára.

Ahogyan a főtitkár fogalmazott, nem a büntetések kiszabása a hatóságok célja, hanem a baleset-megelőzés, a Látni és látszani kampány is e kköré van felépítve. Ugyanakkor, ha valakinek nem működnek megfelelően az autója világításai, és megállítják egy közúti ellenőrzésen, az enyhébb esetben figyelmeztetést kap, de ha a rendőrök súlyosabb hiányosságot találnak a gépkocsin, akkor akár helyszíni bírságot is kiszabhatnak, és szabálysértési feljelentés is lehet az ügy vége.

A közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértéséről beszélhetünk ebben az esetben, melynek büntetési tétele 5-től 50 ezer forintig terjedhet - mondta a bírság mértékéről Berzai Zsolt.

Ugorhat a forgalmi is

A magyar autópark sajnos eléggé idős: rengetegen járnak 15-20 éves autókkal. Ezeknél a járműveknél még fokozottabban kell figyelni a világításokra, hiszen a tizenéves technika ördöge bármikor lecsaphat.

A megfelelési paramétereket meghatározó 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szerint a tompított fényszórónak - anélkül, hogy a szembejövő jármű vezetőjét vakítaná - az út felületét a jármű előtt sötétben, tiszta időben legalább 40 méter - mezőgazdasági vontató és lassú jármű előtt legalább 30 méter távolságon meg kell világítania.

Bár a műszaki vizsgáztatás az Innovációs és Technológiai Minisztérium hatásköre, azt Berzai Zsolt is megerősítette, hogy amelyik gépjármű nem felel meg a fentebb említett rendelet követelményeinek, azt bizony a műszakin sem engedik át. Így pedig nem csak a vizsga árát kell még egyszer megfizetni - ami egyébként 20 ezer forint körül van vizsgaponttól függően -, hanem a szükséges javításokat is el kell végezni, hogy legközelebb átmenjen az autó.