
Megérkezett a MÁV-Starthoz, és már forgalomba is állt a 123. FLIRT motorvonat, ezzel a Stadler leszállította az utolsó tagját is annak a 6+15 darabos kontingensnek, amelyet a társaság idén rendelt meg.
A 123 FLIRT az áram-visszatáplálás révén milliárdokat spórolt a cégnek.
A 123 szerelvénnyel a kontinens legnagyobb egynemű – azonos típusba tartozó – FLIRT-flottáját birtokolja a MÁV-Start, miután december elején megérkezett, és azóta már forgalomba is állt az idén megrendelt 6+15 FLIRT 1-es elektromos motorvonat utolsó darabja – erősítette meg lapunk kérdésére Lőcsei Virág, a nemzeti vasúttársaság szóvivője. A 21 szerelvény műszaki, technikai szempontból megegyezik, hasonló kék-ezüst festést kapott, a 6+15-ös bontást csupán az uniós finanszírozás indokolta: 6 járművet a KÖZOP, 15-öt pedig az IKOP költségeinek terhére vásárolt a MÁV-Start, a finanszírozás intenzitása 100 százalékos volt.
A 123. FLIRT azért mindenképpen az utolsó a sorban, mert a Stadler már nem gyárt 1-es modellt. Az a GYSEV által megrendelt 10 motorvonat, amelyeket a jövő év során szállít a svájci járműgyártó, már a FLIRT 3-as típusból kerül ki. A napokban került nyilvánosságra, hogy a MÁV-Start 40 nagy befogadóképességű, 600 személyes motorvonatot rendel. A kiírásban nem szerepel, hogy egy- vagy kétszintes járművekre kér-e ajánlatot a vasúttársaság, de a szakmai várakozások alapján valószínűsíthető, hogy emeletes típusokkal pályáznak majd a gyártók. Ebből következően a MÁV-Start FLIRT-flottája a következő években nem bővül tovább.
A FLIRT-ök magyarországi története immár több mint tíz évre nyúlik vissza: a MÁV 2004. április 30-án tett közzé közbeszerzési felhívást 30 elővárosi villamos motorvonat szállítására, karbantartására, valamint további 30, azonos típusú és kivitelű motorvonat opciós szállítására. Egyidejűleg az első 30 motorvonat finanszírozására is pályázatot tett közzé.
Az első eredményhirdetés 2005 márciusában történt: az első a Stadler Rail lett. A szállítási és karbantartási szerződések egy évvel később léptek hatályba, az első jármű bemutatására 2006. december 18-án került sor a Budapest–Martonvásár–Székesfehérvár-vasútvonalon, majd az üzemi próbák és a szükséges vizsgálatok után az első két jármű hatósági vizsgája 2007. március végén eredményesen megtörtént. A pusztaszabolcsi karbantartó bázis üzembe helyezésének időpontja 2007 március vége volt, a sorozatszállítás megkezdésével összhangban. A harmincadik szerelvény 2008 áprilisában tett eredményes hatósági vizsgát.
A MÁV ezután megrendelte a második 30 motorvonatot is, azaz lehívta az opciót. A 31. motorvonat 2009. január 14-én állt üzembe, a teljes sorozat 2010 februárjáig érkezett meg. Időközben a GYSEV is úgy döntött, hogy korszerűsíti a járműparkját, és közbeszerzési eljárást írt ki, hogy a Szombathely–Szentgotthárd-vasútvonalat korszerűbb motorvonatokkal szolgálhassa ki. A pályázatra csak a Stadler adott be érvényes ajánlatot, így a svájci cég szállított 4 motorvonatot a dunántúli társaság részére. Több mint három éve, 2013 márciusában a GYSEV a MÁV-val közösen további 6 motorvonatot rendelt, amelyek 2014 őszétől 2015 szeptemberéig álltak forgalomba.
Időközben a MÁV újabb 42 járművet rendelt. Az első két – kék árnyalatú festéssel ellátott – motorvonatot 2014 tavaszán mutatták be. Tavaly júliusban érkezett meg a századik FLIRT Magyarországra, majd hamarosan a 42 darabos kontingens utolsó két járműve is befutott.
Szintén tavaly nyáron jelentette be a MÁV-Start, hogy további 21 járművet vásárolt a Stadlertől, amelynek utolsó darabja a napokban érkezett meg.
A korszerű, akadálymentes, hatékony energiafelhasználású FLIRT motorvonatok 211 ülőhellyel rendelkeznek, végsebességük óránként 160 kilométer. A motorvonat villamos visszatápláló fékberendezése segítségével a felvett energia 25-30 százalékát visszatáplálja a hálózatba, így a járművek több tíz millió megtett kilométer alatt több milliárd forint értékű villamos energiát takarítottak meg a vasút társaságnak.
Forrás:
magyaridok.hu