Ezeket bukhatja Budapest az olimpia lefújása miatt
Miután Orbán Viktorék visszavonták a pályázatot, biztossá vált, hogy nem lesz olimpia 2024-ben Budapesten.
Ez azt is jelenti, hogy teljesen átrendezik a fejlesztésre költendő pénzeket, Lázár János már be is lengette, hogy inkább vidékre költ a kormány.
Most úgy néz ki, Budapest bukja a reptéri út felújítását, de velodrom, az lesz.
Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter szombaton egy debreceni fórumon már utalt is rá, hogy a főváros búcsúzhat a forrásoktól: Budapestnek nem kellett az olimpiára ezermilliárd forint fejlesztési forrás, így abból a vidék fejleszthető.
A miniszter szavait hétfőn Tuzson Bence, kormányzati kommunikációért felelős államtitkár már úgy igazította ki, hogy még nem született döntés az olimpiai pályázattól való visszalépés után felszabadult pénzekről.
A Tarlós-lista (ezeknek a fejlesztéseknek maradniuk kell):
- 3-as metró felújítása
- árvízvédelmi fejlesztések
- P+R parkolók bővítése, építése
- BKV-járműállománycsere
Vitézy Dávid, a BKK korábbi igazgatója Facebook-oldalán írt arról, óriási kár lenne, ha a fontos fővárosi infrastrukturális fejlesztések megfeneklenének. Még ha az olimpiai pályázat visszavonásából ez első ránézésre következhetne is, reméli, hogy nem így lesz.
A Vitézy-lista (ezeknek a fejlesztéseknek maradniuk kellene):
- a budapesti nemzetközi reptér bekötése az országos vasúti hálózatba
- a körvasút bevonása a város életébe a hiányzó megállók megépítésével és a kapacitás bővítésével
- a csepeli, ráckevei hév, az elővárosi vonatok és a pesterzsébeti villamosok ma rémes belvárosi kapcsolatrendszerének fejlesztése
Bár egyelőre nincs kormányzati döntés róla, már most valószínűsíthető, hogy költségük és olimpiaspecifikusságuk miatt számos tervezett beruházás elmarad, vagy a bizonytalan távoli jövőbe csúszik.
A szinte biztos elmaradó fejlesztések listája:
- Galvani híd (kétszer három sáv), kapcsolódó úthálózattal
- híd a Soroksári Duna-ágon (a Galvani folytatása)
- kerékpáros- és gyalogoshidak (Csepel szigetcsúcs, Margit-sziget, Óbudai-sziget)
- a csepeli HÉV gyorsvillamossá alakítása, összekötése a 2-es villamossal
- a ráckevei HÉV átalakítása (föld alá helyezése, egy részének kiváltása villamossal)
- a kelebiai vasútvonal áthelyezése a Duna-partról (150-es számú vasútvonal korrekció)
Kissé reménytelibb azoknak a fejlesztéseknek a sorsa, amikről már korábban, az olimpia előtt is szó volt, valamint nem csak a fővárosnak hasznosak.
Bizonytalanná váló fejlesztések listája:
- az 1-es villamos Etele térig történő meghosszabbítása,
- a kisföldalatti felújítása, meghosszabbítása, járműcsere
- a Déli összekötő vasúti híd bővítése (harmadik vágány), plusz új vasúti megállóhelyek a vonalon (S-Bahn-fejlesztés)
- az M1-es autópálya kétszer háromsávossá bővítése Budapest és Győr között,
- az M7-es autópálya kétszer háromsávossá bővítése Budapest és Balatonvilágos között
Azt gondolhatnánk, hogyha valami, akkor a megépítendő sportlétesítmények listája jelentősen megkurtul.
Csakhogy kormányhatározat született januárban arról, hogy a legtöbb létesítmény olimpia nélkül is megépül.
A Kemény Ferenc-lista (tehát ezek az olimpia nélkül is megépülnek):
- Budapesti Xtrém Szabadidő Park, Csepel
- Dunai Evezős Központ, Ráckevei Duna-ág, 8 ezres szlalompályával
- Budapesti Atlétikai Stadion és szabadtéri edzőpályák, Ferencváros és Csepel, 55 ezer néző befogadására alkalmas, az olimpia után visszabontották volna kisebbre
- fedett pályás atlétikai multifunkciós csarnok, Csepel, 12 500 fős befogadóképességgel
- Új Budapesti Teniszközpont, Csepel, 16 teniszpálya
- Új Budapesti Velodrom, Óbuda, a volt Fővárosi Gázgyár területén
- Takács Károly Nemzeti Lövészeti Központ, a Nagytétényi lőtéren
- Nemzeti Lovas Központ, az Üllői Tangazdaság területén
- új jégcsarnok, uszoda és futókör, Zuglóban, a Budapesti Olimpiai Központban
- BOK Sportcsarnok, új B csarnok, a Budapesti Olimpiai Központban
- a Népliget most is sportolásra hasznosított területének fejlesztése
Értesülések szerint, a program egyik olvasata ugyan az lehet, hogy a kormány az olimpiától függetlenül is jelentős összeget szánna sportinfrastruktúrára. A másik lehetőség azonban az, hogy az új programmal a budapesti olimpia potenciális költségeit akarták csökkenteni papíron: ha így is, úgy is megvalósul a Kemény Ferenc Program 2022-ig, akkor lehet azzal érvelni, hogy a beruházások nem az olimpiához tartoznak. Éppen ezért többen úgy gondolják, hogy a Kemény-lista biztosan rövidülni fog hamarosan.
Nincs rajta a listán az új Puskás-stadion, amit jövőre kezdenek el építeni az olimpiától függetlenül, és a jelenlegi becslések szerint 190 milliárd forintba kerül majd.
Forrás:
index.hu