Munkáspárt programjai

A Magyar Munkáspárt programja

Miért van az?

Egy szabályt ismerünk:

A Munkáspárt Budapesti honlapja

Fogjunk össze a jövőnkért

Támogatni kívánom anyagilag a Munkáspártot

Megjelent A Szabadság legújabb száma: Megjelent A Szabadság legújabb száma:

Levelezésem

PayPal adomány

Hírlevélre feliratkozás

[Form hirlevel not found!]

Már most kezdik a bértágyalást a BKV-nál: ekkora emelésért harcolnak

Már most kezdik a bértágyalást a BKV-nál:

Napokon belül megkezdődhetnek a 2018-as bértárgyalások a BKV-nál.

 A VKSZSZ-hez tartozó érdekvédelmi szervezetek, így a fővárosi cégnél működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) is már júniusban kezdeményezte az előrehozott egyeztetést - az ország összes önkormányzati közlekedési vállalatnál egyszerre -, és jelezte, egységesen 15 százalékos béremelést követel az ágazatban dolgozók számára.

Soha ilyen korán nem kezdődtek még bértárgyalások a BKV-nál mint idén. Legalábbis akkor, ha a cégvezetés tartja magát a napokban kiszivárgott információhoz, miszerint szakszervezeti kezdeményezésre és nyomásra még ezen a héten elkezdődhet az egyezkedés a jövő évi béremelésről - tudatta Nemes Gábor, a VKSZSZ és az EKSZ elnöke. Nemes emlékeztet: a VKSZSZ-hez tartozó szakszervezetek már júniusban kezdeményezték - egyszerre, összehangoltan - az összes közlekedési vállalat vezetőjénél a bértárgyalások előrehozatalát, s egyben jelezték, 2018-ra 15 százalék a munkavállalói oldal követelése.

A korai kezdést az érdekvédők tapasztalatai indokolják: az ágazatban legalább 6 hónapig tart, mire a munkáltatók engedélyt kapnak a tulajdonostól arra, hogy konkrét béremelési ajánlatot is tehessenek. Ráadásul az önkormányzati tulajdonú cégeknek már ősszel le kell tenniük a jövő évi üzleti tervet a tulajdonosi képviselőtestület elé, s ennek elvileg már tartalmaznia kell a béremelés költségeit is - érvelt az elnök.

Ébredeznek a szakszervezetek

A júniusi levelet néhány nagyvárosi cégnél kedvezően fogadta a vezetőség, Szegeden már akkor jelezték, hogy egyetértenek a felvetéssel, s hamarosan meg is kezdődik az egyeztetés. A BKV-nál azonban szűkszavúan és határozottan elutasították a felvetést azzal, hogy a béremelésről még "idő előtti" beszélni. Igaz, mondta Nemes, az EKSZ akkoriban magára maradt és szokás szerint egyetlen társ-szakszervezet sem csatlakozott - pedig jó néhány működik a cégnél -, hogy együttes erővel kényszerítsék tárgyalóasztalhoz a munkáltatók.

Mostanra azonban szerencsére a menedzsmenthez lojális, általában az EKSZ-nél lényegesen kevésbé harcos érdekvédők is felocsúdtak, s a kezdeményezés mellé álltak. Vélhetően ezért is döntött úgy a cégvezetés, hogy elkezdi az egyeztetést. Igaz, egyelőre nem tudni, hogy a többi szakszervezet hány százalékos követeléssel fog előrukkolni, mint ahogy azt sem, hogy a munkáltatói oldal milyen ajánlattal érkezik. Nemes szerint azonban a jogos 15 százalékos emelést csak úgy lehet elérni, ha a tárgyalóteremben minden érdekvédő egységesen és hitelesen ezt követeli. Az elnök hangsúlyozza: a kiszámítható és biztos jövő évi béremelés életmentő lehet az ágazatban - a BKV-nak különösen nagy mentőöv kellene -, mert lassan kritikussá válik a munkaerőhiány. A fővárosban ez most kiemelten fontos, hiszen a metrópótlás miatt a BKV akár azonnal felvenne kétszáz sofőrt, ám alig van jelentkező.

Kritikus munkaerőhiány

A szakszervezetek a júniusi levelükben is jelezték a munkáltatóknak, hogy megfelelő, időben eldöntött béremelés nélkül nem fogják tudni a cégeknél tartani az embereket. Az érdekvédők szerint a munkáltatóknak és a tulajdonosoknak is fel kell ébredniük, s tenniük kell valamit az elvándorlás ellen, új munkavállalók felvételéért és megtartásáért. Ehhez hosszú távú, biztonságos, garantált béremelési stratégia kell - szögezi le Nemes hozzátéve, hogy a tulajdonosok kötelessége, s egyben felelőssége is, hogy a bértömeghez szükséges forrásokat időben előteremtsék.

Az elnök emlékeztet: az állami tulajdonú közlekedési vállalatoknál 3 évre szóló megállapodást kötöttek - a MÁV-nál a napokban újabb béremelésről lehetett hallani -, míg az önkormányzati vállalatoknál minden évben hosszú, kilátástalannak tűnő harcot kell folytatni az 1-2 százalékos ajánlatokért is. Az elnök bízik benne, hogy ezúttal néhány nagyvárosi közlekedési cég vezetéséhez hasonlóan a BKV-nál is ráébredtek: ígéretek helyett cselekedni kell, például egy időben érkező, komoly, hiteles, eredményes béremelési megállapodással.

Forrás:
penzcentrum.hu