A hajléktalanok miatt lezárhatják Budapest nagy aluljáróit
Budapest legnagyobb közlekedési csomópontjaiban éjszakára fizikailag is lezárnák az aluljárókat az utolsó metró után.
A javaslat így jelentősen átalakítaná a fővárosiak életét, hiszen a gyalogosok csak a felszínen kelhetnének át, az autósoknak új zebrákat, lámpákat kell megszokniuk.
Egy új, nagy hajléktalanotthon is létrejönne Újpesten a beteg, idős, önellátásra már képtelen otthontalanoknak – már ha a kormány rábólint a százmilliós nagyságrendű tervekre.
Bő egy hónapja, október 15-étől lépett életbe az életvitelszerű közterületi tartózkodás tilalma. A hírek azóta arról szólnak, hogy miként valósult meg a gyakorlatban, illetve milyen következményei vannak annak, hogy szabálysértés lett, ha egy hajléktalan az utcán él. Közben azonban a kormány több minisztériuma és a főváros szakmai szervezetei gőzerővel dolgoztak a következő lépéseken, és mára kidolgozott tervekkel rendelkeznek – ez derül abból a két, egyelőre titkos előterjesztésből, amelyek újságírók birtokába kerültek.
Mindkét javaslat november közepén készült, a benne lévő határidők alapján pedig valószínűleg hamarosan a kormány elé is kerülnek. Egyértelműen látszik, hogy precízen kitalált, több körben egyeztetett, költségkalkulációkat is tartalmazó anyagok, így bár még csak előkészítő anyagnak tekinthetők, világosan kitűnik, milyen irányba gondolkozik a kormány a hajléktalan-kérdésben.
Az előterjesztéseket a területért felelős Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) készítette, a belügyminiszter és egy sor más szervezet bevonásával. A Kásler Miklós tárcája által kidolgozott, nem nyilvános előterjesztés három nagy tervet visz a kormány elé:
Lezárnák éjszakára a nagy aluljárókat – az eredmények „fenntartása” érdekében.
"Egyértelműen látszik, hogy a fővárosi aluljárók rendezett állapotának hosszú távú fenntartásához az éjszakai lezárásuk elengedhetetlen" – olvasható az előterjesztésben.
E szerint „a kiemelt helyen lévő aluljárókat” a metró üzemzárása után a reggeli első járat érkezéséig fizikailag lezárnák. Így azok, akik ebben az időszakban gyalogosan akarnak átkelni ezeken a nagy csomópontokon, csak a felszínen közlekedhetnek majd. Mindezt azzal indokolják, hogy így egyaránt biztosítható „a közbiztonság, a köztisztaság, az állagmegóvás”, illetve a „jogellenes életvitelszerű közterületen tartózkodás megszüntetése”.
Indoklásként hivatkoznak egyrészt az új szabályozás bevezetése óta eltelt első hónap tapasztalataira, másrészt a Ferenciek terén lévő aluljáró 2016-os lezárására. Mint írják, utóbbi az aluljáró felújítása után „pilot projekt”-ként történt, de „évtizedes probléma” oldódott meg így. Pozitív irányba mozdult el mind az aluljáró, mind a közelében lévő felszíni területek rendezettsége, megszűnt az aluljáróban alvás, csökkent a jogsértő cselekmények száma, nappal is rendezettebb állapotot mutat az aluljáró, sőt, a tiltott dohányzás, a szeszesital-fogyasztás, jogosulatlan kereskedés és rongálások száma is csökkent” – sorolják a Ferenciek terén már megvalósult lezárás előnyeit.
Ezen a terven komolyan gondolkodhatnak: a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság, a BKK és a Budapesti Közút Zrt. szakmai szervezetei már ki is dolgozták, hogyan zárnák le a kiemelt gyalogos-aluljárókat éjszakára. A javaslat szerint ez két ütemben történne, mivel jelenleg nem mindenhol oldható meg azonnal a gyalogosok biztonságos, felszíni átkelése, hiszen nincsenek mindenhol kiépítve az ehhez szükséges átkelők, lámpák.
Az első ütemben azt a 9 kiemelt aluljárót zárnák le még 2018-ban – vagyis akár heteken belül –, ahol a felszínen „forgalomtechnikai módosítás nélkül” már biztosított a gyalogosközlekedés, már kiszámolva azt is, hány kijáratot kell egy-egy helyen blokkolniuk éjszakára:
- Deák tér aluljáró – 5 kijárat
- Corvin negyed aluljáró – 10 kijárat
- Kálvin téri aluljáró – 7 kijárat
- Újbuda-központ aluljáró – 4 kijárat
- Móricz Zsigmond téri aluljáró – 11 kijárat
- Ecseri úti aluljáró – 3 kijárat
- Váci út–Csanády u. aluljáró – 4 kijárat
- Boráros tér 1. – 3 kijárat
- Lehel tér déli aluljáró – 4 kijárat
A BKK becslése alapján az első ütem költsége mintegy 96 millió forint, amit a Fővárosi Önkormányzat fizetne.
A második ütemben pedig azok a további nagy aluljárók következnének, ahol jelenleg nem lehet a felszínen biztonságosan átkelni, de ez kiépíthető. Így ezeket a felszíni közlekedés átvariálása után zárnák le, hogy ez mennyibe kerülne összesen, arra nézve még nem készültek el a becslések.
- Forrás:
hvg.hu