Heves a vita: merre járjanak az új Caf-villamosok?
Jövő év elejéig 21 rövid, 5 részes és 6 hosszú, 9 részes új Caf típusú villamos áll forgalomba Budapesten.
A szakemberek most azon törik a fejüket, hogy mely vonalakra osszák szét ezeket.
Jövő év elejéig újabb 21 rövid és 6 hosszú Caf típusú villamos áll forgalomba Budapesten. A szakemberek most azon vitatkoznak, hová kerüljenek ezek a szerelvények. A hosszú villamosok egyértelműen az 1-es vonalára kerülnek, kell is oda, mert a tervek szerint nyár közepétől újabb három megállónyival bővül a járat, ami önmagában is legalább plusz négy szerelvénytöbbletet igényel a jelenlegivel szemben. A rövid Caf-ok (ilyenek már most is járnak, a 3-as, a 17-es és a 19-es járatokon) elosztása még függőben van.
Vannak, akik az érezhető szolgáltatásjavulást néhány vonalra korlátoznák, míg mások sokkal inkább szétosztanák a hálózaton ezeket a villamosokat. Mindkét elgondolás mellett szólnak érvek. A kevesebb vonalra, de több kocsit javasló szakemberek az 50-es, az 56-os és az 56A viszonylatok járműállományát frissítenék elsősorban. Azonban már ez is problematikus lehetne, hiszen a budai fonódó villamoshálózat részét képező 56-56A járat, közös járműhasználatban van a 61-essel. Csúcsidőn kívül, amikor az 56A jár és a hosszú 56-os nem, akkor a Móricz Zsigmond körtérre beérkező szerelvény a legtöbbször 61-es-ként fordul vissza Hűvösvölgybe. Most, ha csak az 56A-n közlekednének az új villamosok, akkor ezt nem lehetne megoldani és torlódásokhoz vezetne a rendszer. Viszont annyi új villamos mostanában meg nem lesz, hogy a két vonal valamennyi Tátra-szerelvényét ki tudják váltani. Egyébként is a Hűvösvölgyben lényegesen át kell majd építeni a végállomást, mert a Caf-ok négy méterrel hosszabbak, mint az ikerbe kapcsolt Tátra-szerelvények. És ha már kibővítik a végkitérőt, akkor már építenek újabb két tárolóvágányt is, az 1999-ben elbontott állomásépület lebetonozott helyére. Ez nem csak az új villamosok fogadása miatt lesz jó, hanem azért is, mert már most nagyon szűkös a végállomás kapacitása. Az új vágányokról közvetlenül is indulhatnak majd a város felé a szerelvények, de az esetlegesen meghibásodott villamosok is ide lesznek kitolva és nem fogják a tényleges végállomás egyik vágányát sem elfoglalni. A tervek szerint ezt a beruházást nyáron meg is fogják valósítani, úgy tudjuk, már forrás is el van rá különítve.
Viszont azok, akik a villamoshálózaton jobban szétosztanák az új szerzeményeket, további viszonylatokat is javasolnak. Nyilván csak olyanokat, ahol a műszaki paraméterek is lehetővé teszik a Caf-ok közlekedését. Például a Szabadság hídon nem, tehát a 47-es és a 49-es viszonylat máris kiesett, de a 41-es kamaraerdei vonalrésze sem alkalmas a mostani állapotok szerint. Az 59-es farkasréti pálya túl meredek, a már említett 1-es valamint a 4-e és a 6-os vonalára nem elég nagy a befogadóképességük. Az is számít, hogy hol vannak magasított peronok, mert az utascserék ott tudnak a leggyorsabban és a legkönnyebben lebonyolódni, de mások meg arra hivatkoznak, hogy magasított peron nélkül is nagy könnyebbséget jelentenek ezek a villamosok. Azt is mondják a szakemberek, hogy egy-egy vonalon minimum két-két új villamost kell járatni, hogy valamennyire is érezhetővé váljon a szolgáltatás javulása, de minél nagyobb szakaszra terjedjen ki az alacsony-padlós közlekedés.
Az 50-es és az 56-56A vonalak alacsony-padlós kiszolgálásával minden szakember egyetért, csak azzal nem, hogy máshová meg egyáltalán ne jusson.
A további javasolt vonalak, nem feltétlenül sorrendben: a 61-es, a 24-es, az 52-es, a 62-62A-s a 14-es és valamelyik köztemetői vonal. A felsorolás egyes szakemberek véleménye alapján készült és sem nem végleges, se nem kizárólagos.
- Forrás:
ittlakunk.hu