Munkáspárt programjai

A Magyar Munkáspárt programja

Miért van az?

Egy szabályt ismerünk:

A Munkáspárt Budapesti honlapja

Fogjunk össze a jövőnkért

Támogatni kívánom anyagilag a Munkáspártot

Megjelent A Szabadság legújabb száma: Megjelent A Szabadság legújabb száma:

Levelezésem

PayPal adomány

Hírlevélre feliratkozás

[Form hirlevel not found!]

Akár blokád alá is vonnák a repteret az elkeseredett lakók

Akár blokád alá is vonnák a repteret az elkeseredett lakók

Akár több százezer embert is az utcára visznek, és a ferihegyi repülőtér blokádját sem tartják elképzelhetetlennek azok a budapestiek, akiknek az életét pokollá teszi a reptér forgalma.

Erről és a hatóságok közömbösségéről is beszéltek kedden délelőtt a városházán a reptér forgalmáról, zaj- és légszennyezéséről tartott lakossági megbeszélésen felszólaló civilek.

Többféle szennyezésről esik szó az alábbiakban, egyrészt ami hallható, hogy a repülőgépek az otthonok fölött nem túl nagy magasságban ereszkednek, illetve emelkednek. Másrészt a repülőtér kifutópályáinak és a hangárok közelében élők a folyamatosan visító hajtóművektől kapnak idegrángást, harmadrészt a kerozin okozta légszennyezettség is komoly egészségügyi károkat okoz.

A ferihegyi reptér által keltett zaj évtizedek óta hergeli Dél-Pest szinte teljes lakosságát, de megtanultak ezzel együtt élni. Azonban az utóbbi évek megnövekedett forgalma, a reptér kapacitásának jelentős növekedése és a megváltoztatott légi-folyosó pokollá tette az életüket.

Sűrűbben járnak a repülők, mint az 5-ös busz

Egyre nő a repülőforgalom Ferihegyen, és ezt azok érzik a legjobban, akik a légifolyosó alatt élnek. Zugló felett szinte egymást érik a járatok, a témát már a parlamentben is felkapták.

A téma nemhogy örök, de évről évre egyre mélyülő pszichózist jelent az ott élőknek, akiket valósággal sokkolt a nemrég bejelentett 225 milliárdos reptérfejlesztés is. 

Az idén főpolgármester- és polgármester-választások lesznek, és ha valamitől, a regnáló vezetők retteghetnek attól, hogy háborús helyzet alakuljon ki az érintett területeken. És higgyék el, nem én használok szenzációhajhász, szándékosan túlzó szavakat. Kedden délelőtt a városházán megjelentek nem kímélték a repteret, az üzemeltetőket és a városvezetőket, ami egyáltalán nem csoda. Az életük a tét.

Az sem csoda, hogy ebben a helyzetben a lakossági kibeszélő tényét igyekeztek a legnagyobb titokban tartani a szervezők. Kedden délelőtt az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményt jelentetett meg arról, hogy Tarlós István főpolgármester januárban kezdeményezte, hogy megbeszélések folyjanak a témában, de a mostani lakossági fórumnak beillő civil megbeszélésnek nem találtam nyomát.

A megbeszélésre Tarlós István maga helyett Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettest delegálta, de ott volt zajszennyezést nap mint nap elszenvedő zuglóiak polgármestere, Karácsony Gergely, továbbá a Budapest Airport Zrt., a HungaroControl Zrt. képviselője is.

Frik Zoltán, aki a Kulturált Légiközlekedésért Egyesületet vezeti (céljuk a repülőtér által kibocsátott zaj- és légszennyezettségi károk elleni fellépés), azt mondta, tíz éve pereskednek, de a hatóságok még a jogsértéseket is lesöpörték az asztalról. Semmiféle jóindulatot nem tapasztaltak a részükről.

DSC 0717
Fotó: Bődey János

Az ott élők szinte egymás kezéből vették ki a mikrofont. Zs.-né Éva szerint Rákoshegy lakossága van a legkiszolgáltatottabb helyzetben. Arról beszélt, hogy nincs rendesen szabályozva a pályazár (hogy mikor lehet használni egy kifutópályát), a reptér úgy játszik a szabályozással, ahogy neki tetszik. Ha az egyik pálya nem működik, használják a másikat, emiatt náluk délután négykor már nem lehet ablakot sem nyitni, olyan rossz a levegő.

"Hol van a kormánynak a családpolitikája? Itt gyerekek is élnek, és a szülők már sírnak, mert a gyerekek éjszaka nem tudnak aludni."

Valós zajhatási vizsgálatokat követelnek. Az érintett területen élők egy része azonban már nem elégszik meg a csökkentett terheléssel sem, és kategorikusan betiltanák a teherszállítást Budapest fölött.

K. Judit nem messze lakik az egyik kifutópályától, azt követelte, hogy szüntessék be az éjszakai hajtóművezést. Mint mondta, 59 éve ott él, és megtanult a reptérrel együtt élni, de 2013 óta a megnövekedett forgalomtól és az épülő hangároktól elviselhetetlen, ami ott van.

Egész éjjel dübörög a házuk, 100 méterre van tőlük több nagy légi cég szervize, 600 méterre az 1-es kifutópálya.

"Semmit nem alszunk már éjszaka, mert sivító hajtóművekkel ott gurulnak el tőlünk 100 méterre a gépek. Ki adott erre engedélyt?"

Egy XVII. kerületi felszólaló a kerozinszagra panaszkodott, amit odavisz hozzájuk a szél. Sz. Istvánból kiszakadt, ami évek óta gyűlt benne. Alig száz méterre a feje fölött szállnak le a gépek, de sokkal súlyosabb a légszennyezettség a környéken. 

„Uram, haldoklom” – mondta. Soha nem volt a tüdejével probléma, de két éve megbetegedett egyik pillanatról a másikra. „A fejem fölött zúgtak el a kerozinszállító katonai gépek. Mit gondol, ez szennyezi a levegőt?

"Nekem már mindegy, meghalok. De mi lesz a gyerekekkel? 720 családot érint a probléma a környéken" – mondta.

Azt mondta, amikor befeküdt a kórházba, csak az érintett kerületek lakóival volt tele a szobája.

Hallotta már a Gripent felszállni?

„Remegett a ház, a Gripenek 50 méterre szálltak fel felettem” – mondta az a férfi, aki saját kezével építette a házát, de az egész hálószerűen meg van repedve. 

"Az utcánkból légi folyosó lett. Eladni se tudom így. Eladhatatlan a ház. Ki kártalanít?"

Sz. szerint két éve kültéri és beltéri zajmérést végeztek az ingatlanán, a tetőtérben a megengedett érték 26-szorosát mérték. A jegyzőnek kellett volna lépnie, de semmi nem történt.

„Pokollá tették az életünket”. A lakók szerint semmi pozitív hozzáállást nem tapasztaltak, hogy a lakosság tiltakozik a durván megnövekedett forgalom miatt.

"Déltől éjfélig nincs nyugalmam. Tudja, milyen, amikor az egyik gép elhalkul, de már hallani a következőt? Nem érdekel, hogyan, oldják meg! Budapest légteréből tüntessék el a repülőgépeket!"

És nemcsak a lakókat érinti, mondták: arra van egy csomó kórház, az Uzsoki, az izraelita szeretetkórház, a Mexikói úti idegsebészet, rengeteg iskola, óvoda. A gyerekeket nem lehet kivinni az udvarra, sorolta H. Mária.

 "Nemrég a rákoskeresztúri temetőben voltam temetésen, és nem lehetett hallani a papot" - mondta.

A lakók elszántak, ha kell, blokádot vonnak a reptér köré.

k-9267
Fotó: Kolbert András

A főpolgármester-helyettes elismerte, élő, létező problémákról van szó. Mint mondta, miniszteri szinten egyeztet a főpolgármester, érdemben meg fogják vizsgálni a kérdést, és számba veszik a lehetőségeket.

Karácsony Gergely azt mondta a megbeszélés után, hogy bár jó ötletnek tartja a találkozót, de ezt már régen meg kellett volna szervezni. A lakosságot szerinte teljes joggal bosszantja, ami ott van, és Budapest jelentős részét érinti a reptéri forgalom.

Ugyanakkor a konkrét kérdésére nem kapott választ, amikor azt firtatta, hogy miért száll éjszaka is 30-40 gép, holott csak öt repülőgépre van éjszakai kvóta. Itt a reptér azt a kiskaput használja ki, hogy a már elindult gépek leszállhatnak, ha szerintük éjfél előtt landolni tudnak. 

Katasztrofálisan rossz döntés volt a most aláírt reptérfejlesztési szerződés, a városi reptér helyett ennyiből egy kisebb repteret meg lehetett volna építeni messzebb a várostól. Főleg, hogy a következő években robbanás fog történni a forgalomban.

A minisztérium azt írta a közleményében, hogy a tavaly óta bevezetett „új előírások nyomán a repülőtér zaja a korábbiaknál kevesebb kerületet és lakost érint. A terhelés azonban eltérően oszlik meg az egyes területek között, ezért indokolt a megvalósítható javaslatokról fővárosi szinten egyeztetni”.

Nagyjából azzal egy  időben, amikor véget ért a lakossági találkozó, a Magyar Légiforgalmi Szolgálat, a Hungatocontrol közleményt jelentetett meg, amiben azt írták, „minden korábbinál szorosabbá válik az együttműködés a Honvédelmi Minisztérium és a HungaroControl Zrt. között. (...) A megállapodás értelmében harmonizálják és – ahol erre lehetőség van – integrálják a két intézmény légiforgalmi irányítása által használt infrastruktúra üzemeltetését”.