Budapest nyitja meg a fesztiválok szezonját
Liszt Ferenc és Bartók Béla munkássága, valamint a kínai kultúra áll az idei tavaszi fesztivál középpontjában, amelyet április 8. és 24. között rendeznek meg több mint hatvan fővárosi helyszínen.
Érkezik Martin Haselböck orgonaművész és karmester a Staatskapelle Weimar élén, Sarah McKenzie dzsessszista, Ránki Dezső és Klukon Edit és Kim Kashkashian is.
A magyar és az európai kultúra közös megjelenítése, a hagyományos és a kortárs művészet összekapcsolása, valamint a kultúrák közötti párbeszéd elősegítése is a célja az idei, 36. Budapesti Tavaszi Fesztiválnak (BTF). Eme megfontolásból lesz hallható Liszt Ferenc Weimarban komponált oratóriuma, a Krisztus, amelyet Martin Haselböck vezetésével ad elő a Staatskapelle Weimar.
Martin Haselböck, aki jelen volt a programot beharangozó budapesti sajtótájékoztatón, kiemelte: Liszt ezzel a fő művével új oratóriumi gondolatokat akart bevezetni, a zenekar és a kórus is sokszor szólal meg önállóan, mintha különböző színházi szekvenciák lennének egymástól élesen elválasztva.
Bartók Béla utolsó műve
Számos komolyzenei különlegességet kínál a seregszemle. A fesztivál április 8-i nyitókoncertjén Kim Kashkashian örmény származású brácsaművész és a Budapesti Fesztiválzenekar Bartók Béla utolsó versenyművét, a befejezetlen Brácsaversenyt adja elő, pár nappal később a Nemzeti Filharmonikusok Rahmanyinov első, koncertpódiumon ritkán hallható operáját, az Alekót játssza, míg a Ránki–Klukon zongorista házaspár a 150 éve született Erik Satie művészete előtt tiszteleg, a Pécsi Balett pedig egy közel harmincéves álmot vált valóra a Faust, az elkárhozott című balett bemutatójával.
A Kossuth-díjas zeneszerző, Dubrovay László szerzeményére Vincze Balázs, a társulat vezetője készít koreográfiát, de a művész részt vett a librettó átdolgozásában is. Dubrovay 1987-ben komponálta meg balettzenéjét, amelyet eddig csak négy zenekari szvit formájában lehetett hallani. A mostani ősbemutatón közreműködő Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekart Záborszky Kálmán fogja vezényelni.
Kiemelt szerepet kap a kínai kultúra és művészet is, olyan érdekességekkel ismerkedhetnek az érdeklődők, amelyekkel korábban nem találkozhattak Budapesten – fogalmazott Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója. A programok között szerepel a Magyar Nemzeti Múzeum A selyem útja című kiállítása, valamint a Kínai Nemzeti Opera „autentikus” Turandot-előadása is.
Selyem és szaxofon
Pekingi művészek előadásában lesz látható a kortárs kínai irodalom bestsellerszerzője, Pi Fej-jü [Bi Feiyu] kisregényének, a The Moon Operának a színpadi adaptációja. A novella elnyerte az Ázsiai Könyvdíjat, 2007-ben angolra, németre és franciára fordított változata világszerte átütő siker volt, film és televíziós sorozat is készült belőle. Április 23-án a Magyar Nemzeti Múzeumban A selyem útja címmel divatnapot rendeznek, amelyen fiatal és befutott kínai tervezők és a selyem legnagyobb magyar rajongója, a 2009-es sanghaji divathét magyar nagykövete, Katti Zoób ruháiban vonulnak végig a kifutón a modellek.
A dzsesszprogramok is igen erősek: Budapestre érkezik a Hammond orgona legnagyobb élő előadója, Joey deFrancesco, a huszadik század egyik legnagyobb szaxofonosa, Wayne Shorter és a Robert Glasper Experiment is. A mostani fiatal generációt pedig a zongorista-énekesnő, Sarah McKenzie képviseli. Április 17-én a Bálnában lesz hallható a Franciaországban élő magyar dzsesszgitáros, Gadó Gábor, aki a komolyzene fiatal generációjának legjobbjaiból megalakult Classicus Ensemble-lel lép színpadra. A koncert első felében a dzsessz és a komponált kortárs zene határvidékére kalandoznak, míg a második részben Gadó ausztrál és francia művészkollégáival játszik.
A fesztivál részére komoly nemzetközi jelenlétet biztosít a Nemzeti Színház rendezte Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozó – hívta fel a figyelmet Káel Csaba. Emlékeztetett: jelentős előrelépés a fesztivál életében, hogy a közép-európai régióban a BTF nyitja meg a fesztiválszezont.
Forrás:
mno.hu