Magyar helyett is lengyel buszt vehet a BKV metrópótlásra
A kész Solaris csuklós buszok 277 000 euróba kerülnek darabonként, míg a nem teljesen kész, utólagos szerelést igénylő (PKD-konstrukciós) budapesti Modulo buszok 278 800 euróba.
Ezért a BKV azt javasolta, hogy a magyar buszok helyett is az olcsóbb lengyeleket vegyék meg a 3-as metró buszpótlására.
A helyzet:
- A 3-as metró hamarosan megkezdődő felújításához 150 darab metrópótló buszt kell vásárolnia a BKV-nak, 13 milliárd forintos keretből.
- Az erre kiírt két tendert a lengyel Solaris és a magyar Mabi-Bus nyerte 75-75 busszal.
- A lengyelek kész buszt szállítanak darabonként 277 000 euróért, a magyarok további szerelést igénylőt 278 800 euróért.
- Mivel a magyar buszok végszerelése további 10 000 euróval terhelné a BKV kasszáját, a cég azt javasolta, vegyenek a magyar buszok helyett is olcsóbb lengyel buszt.
- Van egy olyan erős lobbicsoport, ami mindenképpen szeretné a Mabi-Bust versenyben tartani, ezért nem tárgyalta végül a közgyűlés a kérdést, azaz annak ellenére, hogy sürget az idő, nincs még busz.
"Nem akartam felesleges vitákat, ezért vetettem le a napirendről múlt héten a buszvásárlásról szóló előterjesztést". - mondta sajtóérdeklődésre Tarlós István főpolgármester, de ennél többet nem akart az ügyről elárulni.
Mint közölte, ő személy szerint a legolcsóbb, legbiztonságosabb verzió mellett van, mint a BKV vezetése. Elvileg egyetért azzal a kormányzati szándékkal, ami a hazai buszgyártást részesíti előnyben, de a Mabi-Bus ajánlatát nagyon kalandosnak tartja, amellett, hogy drágább is.
Végül elmondta, hogy lesz egy utolsó szakmai egyeztetés a héten a buszvásárlásról, ahol részt vesznek többek között két szakminisztérium szakértői is, de május 11-ig a közgyűlésnek döntenie kell a buszokról.
Kérdésre Tarlós elmondta, azt a verziót, hogy a 150 buszt nem vásárolják meg, hanem kiszervezik a buszpótlást, elvetették. Egyfelől azért, mert a kiváltó buszoknak novemberre itt kell lenniük, a kiszervezés viszont újabb tendert jelentene, másfelől pedig azért, mert meg akarják óvni a munkahelyeket a BKV-nál.
A lengyel buszgyár úgy tudná a kieső magyar kontingenst pótolni, hogy a BKV annak idején nagy ravaszul 75 darab + 75 darabos opciós lehetőséggel írta ki a tendert, azaz a BKV-nak lehetősége van ugyanazon az áron még 75 darab buszt venni.
A tenderkiírás művészete
Felmerülhet a kérdés, hogy miért nem egyből 150 kész buszra írta a pályázatot a BKV, azaz miért kellett külön egy készbuszos tender, és miért mellette egy PKD-s (részben összeszerelt autóbuszokra) is kiírt tender? A válasz az, hogy az elmúlt években a háttérben egy jó érdekérvényesítő képességű magyar gyártó nőtt ki az Ikarus és a Nabi üzemek romjain: a Mabi-Bus. A Mabi-Bus ráadásul már több PKD-s autóbuszt gyártott a BKV-nak.
Mi az a PKD?
A PKD (Partially Knock Down) technológia lényege, hogy a gyártó csak egy részét készíti el a busznak, a befejezés a megrendelő műhelyében történik. A BKV 2015-ben állított csatasorba 18 ilyen módon elkészített szóló autóbuszt. Ezek az Ikarus (ARC) V127-es buszok kész vázszerkezettel érkeztek, a BKV a meghajtást építette bele, és tulajdonképpen berendezte az utasteret. Így buszonként akár 10 millió forintot is meg tudott spórolni. A Mabi-Bus ajánlata ezért is furcsa, hiszen a busznak sokkal olcsóbbnak kellene lennie a kész buszoknál.
A Mabi teljesen saját tervezésű járművel viszont csak az elektromosbusz-szegmensben büszkélkedhet. Ügyesen sikerült kivernie tavaly a nyeregből a BKV-nál már sikeresen tendert nyert Siemens-Rampinit, és végül leszállítani helyettük 20 vadonatúj saját, Modulo elektromos buszt.
Tehát valahogy helyzetbe kellett hozni a jó kormányzati kapcsolatokkal rendelkező Mabi-Bust a csuklósbusz-fronton is, ezért a BKV különböző lobbinyomásoknak engedelmeskedve a buszpótlásra is kiírt egy 75 + 75 darabos PKD-s tendert. Ezen a tenderen egy induló volt, aki természetesen befutó is lett: a Mabi Bus.
Arra viszont senki sem számított, hogy az új kész buszok még a félkész magyar buszoknál is olcsóbbak lesznek a versenyeztetésnek köszönhetően. A BKV vezetése ezért joggal ijedt meg attól, hogy ha megkötik a szerződést, akkor rajtuk verik el a port.
Welcome, Modulo!
A hétvégén mutatkozott be a forgalomban az első öt darab új Modulo elektromos busz. A premier nem sikerült túl fényesen. Az egyik három óra után le is robbant. Kiderült az is, hogy a Modulo nem bír egész napos üzemet, ezért töltés miatt napközben egyszer cserélni kell. Ráadásul túl széles a Várba: nem fér el a Várfok utcai buszfordulóban. Az elektromos Modulónak már korábban is volt egy fiaskója: a próbajáratnak kiesett a kereke, és leütött a lábáról egy gyalogost. A busz darabonként 175 millió forintba (560 ezer euróba) került.
Forrás:
index.hu