Kinyírja a főváros a városnéző buszokat
A városnéző buszok milliárdos bevételt hozó piacát is központosítja a főváros, jövőre már csak egyetlen cég járművei vihetik körbe a turistákat Budapesten.
Az előterjesztést a lehető legkisebb feltűnés mellett, zárt ülésen tárgyalták, és a főpolgármester is csak arról beszélt, hogy egyszer egy ilyen busz meghúzta a kocsiját.
A jelenlegi hat helyett egyetlen cég kezébe adja a főváros a turisták körében népszerű városnéző buszok üzemeltetésének jogát, döntött szerdán a fővárosi közgyűlés, egy zárt ülésen tárgyalt, helyben kiosztott előterjesztés alapján. A testület fideszes többsége által megszavazott javaslat szerint 2017. január 1-től már csak az úgynevezett koncessziós eljárásban kiválasztott cég vagy konzorcium végezheti ezt a tevékenységet, a koncessziós jog pedig húsz évre szólna.
Lapinformációk szerint, a megismert előterjesztés nem köntörfalaz az indoklásban, kimondja, hogy pénzt akarnak látni!
Jelenleg hat cég üzemeltet nagyjából 55, jórészt elavult városnéző buszt. Ebből négy működik hop-on hop-off rendszerben, vagyis a turisták bárhol fel- és leszállhatnak. A négy cég árbevétele összesen 1,5 milliárd forint, amiből a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) a megállók használatáért évente 56 millió forintot fizetnek, a fővárosnak és a kerületeknek pedig nagyjából 8-10 millió forintot a közterület használatáért.
Az előterjesztésben az áll, hogy koncessziót közlekedésszakmai és gazdálkodási szempontok alapján egy jogosult részére célszerű kiírni, vagyis a főváros el akarja kerülni, hogy több cég versenyezzen a turisták kegyeiért, egyetlen vállalkozást akarnak helyzetbe hozni.
A jelentkezőknek (kizárólag zártkörű részvénytársasági formában működő cégeknek), vállalniuk kell, hogy tavasztól őszig legalább 25, az előírt környezetvédelmi szintet teljesítő buszt üzemeltetnek. Az viszont nem derül ki, hogy mik a műszaki feltételek, mert ez a melléklet egyszerűen kimaradt az előterjesztésből.
A koncessziós díj két részből állna, egy fix összegből, illetve a minimális 25 busz felett járművenként is fizetni kellene. A koncessziós eljárásban viszont a megajánlott díj csak 40 százalékos súllyal esne latba, 60 százalékot az üzleti tervvel, illetve a szakmai koncepcióval lehetne elérni, vagyis a szubjektív szempontok erősebbek, mint a számszerűsíthetők. A reménybeli buszüzemeltetőnek emellett vállalnia kellene, hogy betartja az arculati előírásokat, például formaruhába öltözteti az alkalmazottait.
Úgy tudjuk, a zárt ülésen felmerültek kérdések az előterjesztéssel kapcsolatban, de arra a BKK vezérigazgatója, Dabóczi Kálmán nem adott érdemi választ. Tarlós István pedig mindössze annyit mondott, hogy ő semmit nem tud erről az iparágról, csak azt, hogy egyszer egy városnéző busz meghúzta a kocsiját.
Nem új ötlet
Korábbi értesülések alapján igazából számítani lehetett az előterjesztésre. A hvg.hu már februárban azt írta egy, a birtokába került előterjesztésre hivatkozva, hogy „egy új, erősen központosított állami intézményrendszerrel venné át az idegenforgalom irányítását a kormány”. Ennek része volt, hogy Budapesten is létrejönne egy központi turizmusfejlesztési szervezet, aminek saját bevételeit egyebek mellett „saját hop-on hop-off” városnéző buszok üzemeltetése biztosítaná.
Mostanra ez annyit finomodott, hogy a főváros nem maga hozna létre egy ilyen céget, hanem koncesszióba adná ezt a tevékenységet.
Forrás:
24.hu