Szándékos lehet a létszámhiány a BKV-nál
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet szerint kizárhatják a főváros cégét a metrópótlásból.
Akár szándékosság is állhat a BKV drámai létszámhiánya mögött. Mással nem tudja magyarázni a mostanra kialakult helyzetet, csaknem 300 dolgozó hiányát az Egységes Közlekedési Szakszervezet azok után, hogy többszöri határozott tiltakozásuk ellenére százával rúgták ki az elmúlt években – legutóbb az év elején – a cégtől az embereket.
Az EKSZ attól tart, a létszámhiány „irányított”, s ez lesz az egyik indok, amiért nem a BKV, hanem külsős cég fogja megkapni a metrópótlási megbízást. Ez esetben viszont ismét több tucat embert fog kirúgni a cégvezetés.
Megdöbbentette a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezetet a hír: súlyos létszámhiány van a cégnél, járművezetőket, karbantartókat, fizikai munkásokat is keresnek felvételre. Legalábbis ezt hirdeti széltében, hosszában a cégvezetés, miközben az EKSZ folyamatos tiltakozása ellenére százával rúgták ki az embereket az elmúlt néhány évben, legutóbb éppen ez év elején vált meg száznál több dolgozójától a cég – háborog Nemes Gábor, a szakszervezet elnöke. Így mindennél embertelenebbnek tűnik – és aligha védhető – a cégvezetés legutóbbi „tisztogatása”, amikor arrogáns módon totálisan figyelmen kívül hagyták a szakszervezet érvelését az érintett dolgozók mellett, s úgy küldték el őket, hogy le sem folytatták az érdekvédőkkel az ügyben még tavaly novemberben hivatalosan kezdeményezett konzultációt – állítja Nemes.
Az EKSZ elnöke a szándékosságot is felveti. Hónapok óta zajlik a cirkusz a metrófelújítás idejére szóló buszos pótlásról, amelyért a BKV a meglévő járművezetők szaktudására, a helyismeretre, a nagy tapasztalatra hivatkozva jó eséllyel pályázhatna, amennyiben megfelel a kiírási feltételeknek, amelyek közül éppen a megfelelő létszám az egyik. Egyre gyakrabban hallani – hivatalos nyilatkozatokban is -, hogy külsős cégnek szánja a megbízást a főváros, s egyre gyakrabban felmerül: a majdani győztes egy, kormányzati körökhöz köthető vállalkozó.
A BKV ellen az ott dolgozók nagy tapasztalata és profizmusa miatt nem szólhat más, csak a létszámhiány – érvel az elnök. A megszellőztetett létszámhiány már csak azért is furcsa, mert az elmúlt időszakban, a legutóbbi száz ember kirúgását követő hónapokban tucatjával vettek fel embereket a céghez, s több millió forintért sofőrökké képezték őket, éppen a metrópótlásra készülve. Ésszerűtlen, felelőtlen és követhetetlen az, ami a BKV-nál folyik – szögezi le Nemes Gábor. Akármi is a cél a szándékos, mesterségesen kialakított létszámhiánnyal, életveszélyes játszmát űz a cégvezetés, vagy azok a politikusok, akik a háttérben mozgatják a szálakat – állítja Nemes. Amennyiben valós a drámai létszámhiány – amiben egyébként az EKSZ elnöke kételkedik -, gyorsan és folyamatosan fog emelkedni a túlóra, fáradtabbak lesznek a járművezetők, s ez az utasok biztonságát is veszélyezteti. A főpolgármester napokban elhangzott nyilatkozata szerint a metrópótlással jelentkező pluszteljesítményt a munkafeltételek további rontásával fogják megoldani. Magyarázata szerint például, a jelenleg is feszített menetrendben a szűkre szabott végállomási, úgynevezett technikai tartózkodási időt még tovább tervezik csökkenteni. Ez nemcsak veszélyes – mert a sofőrök akár órákig sem fognak tudni kiszállni a vezetőülésből –, de a teljes üzemrendet is felboríthatja – szögezi le az elnök.
A cégvezetés a létszámhiányt elvándorlással indokolja. Amennyiben ez igaz, akkor még inkább figyelembe kellene venni az EKSZ béremelési követeléseit. Mert az elvándorlás egyik oka az alacsony bér, a feszített tempó, a rossz munkakörülmények. Ezen a cégvezetés és a tulajdonos közösen tud változtatni, ha akar – szögezi le az elnök.
Forrás:
gepnarancs.hu